De internationale crisis van hoge prijzen op de groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit heeft geleid tot een tweede faillissement van leveranciers in België. De continuïteit van de levering aan de getroffen klanten is echter georganiseerd en gewaarborgd. In deze moeilijke tijden blijven leveranciers hun klanten bevoorraden en adviseren over oplossingen om hun energieverbruik te verlagen en zelf stroom op te wekken.
Hoge prijzen creëren ongekend financieel risico voor leveranciers
De stijgende prijzen op de groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit hebben ernstige gevolgen voor burgers, bedrijven, maar ook voor de energieleveranciers in België en Europa.
Intussen heeft deze prijsverhoging geleid tot ongeveer 25 faillissementen van leveranciers in het VK (3 miljoen getroffen klanten), vier in Nederland, maar helaas ook tot een tweede faillissement op de Belgische markt.
Hoge prijzen leiden tot verliezen voor leveranciers die hun klantenportefeuilles moeten optimaliseren door zich in te dekken op een oververhitte groothandelsmarkt. Hierdoor komt hun kasstroom onder grote druk te staan en ontstaan aanzienlijke liquiditeitsproblemen. De onbalanskosten (het real-time verschil tussen de door een leverancier geïnjecteerde elektriciteit en de door zijn afnemers verbruikte elektriciteit) en de kosten voor de aanpassing van de vraag op korte termijn zijn momenteel bijzonder hoog.
Leveranciers adviseren hun klanten
De FEBEG-leden stellen alles in het werk om hun klanten te informeren en te adviseren om minder te verbruiken en indien nodig hun afbetalingstermijnen aan te passen aan de huidige marktomstandigheden. Met deze adviezen over energie-efficiëntie en van goede huisvader beheer willen ze vermijden dat klanten bij het ontvangen van de jaarlijkse elektriciteits- en gasfactuur voor verrassingen komen te staan door prijsstijgingen op de groothandelsmarkten.
Wetgever heeft rekening gehouden met faillissementsscenario
Sinds de energiemarkt liberalisering heeft de wetgever voorzien in de mogelijkheid dat wanneer een leverancier failliet gaat:
- De klanten energie blijven krijgen.
- Indien de klant geen nieuwe leverancier kiest, schakelt hij automatisch over naar de substitutieleverancier in zijn distributiegebied.
- In Wallonië en Brussel zijn dit commerciële leveranciers die door de regulatoren zijn aangewezen.
- In Vlaanderen neemt Fluvius tijdelijk de rol van substitutieleverancier op zich. Gezien de klanten bij Fluvius als noodleverancier een ontradend tarief betalen, adviseren wij de betrokken klanten dan ook aan om zo snel mogelijk een contract aan te gaan bij een commerciële leverancier.
De overheid dient er ook over te waken dat de commerciële bedrijven die als noodleverancier werden aangeduid of in dat kader bevoorradingen doen zelf geen nadelige impact daarvan ondervinden.
Marc Van den Bosch, general manager FEBEG: " Het is belangrijk dat de klanten verder beleverd worden. Zij vallen niet zonder stroom. In deze moeilijke financiële context voor de leveranciers is het ook belangrijk te voorkomen dat de huidige situatie andere leveranciers in de problemen brengt. Het gaat om de duurzaamheid van een concurrerend en innovatief commercieel sector dat in staat is zijn klanten te ondersteunen en te begeleiden bij de energietransitie. "
--------------
Over FEBEG
FEBEG vertegenwoordigt de producenten van elektriciteit, de handelaars en leveranciers van elektriciteit en gas evenals de laboratoria in de elektriciteits- en gassector.
FEBEG telt 34 effectieve leden, die rechtstreeks circa 7.580 personen te werk stellen en een omzet van om en bij de 16,5 milliards EUR realiseren.
Perscontact:
Marc Van den Bosch, General Manager en woordvoerder FEBEG
marc.vandenbosch@febeg.be I +32 2 500 85 80 I +32 497 30 98 79
Stéphane Bocqué, Communication Manager FEBEG
stephane.bocque@febeg.be I +32 (0)2 500 85 85 I +32 475 75 19 66