Dit FEBEG-evenement kende een groot succes. Getuige daarvan is deze fotoreportage die online kan worden bekeken.
Twee presentaties kunnen worden gedownload:
- die van Luc Lebon, Managing Partner van Blue Corner, als inleiding tot het debat over de markt van de laadpalen
- die van James Matthys-Donnadieu, Head Market Development bij Elia over de rol van Elia in de ontwikkeling van markt voor ondersteunende diensten.
De keynote speaker van de dag, Florian Ermacora, Head of the Internal energy market unit bij het DG energy van de Europese Commissie, gaf een briljante samenvatting van het voorstel voor het nieuwe marktdesign in het ‘Clean Energy Package’. Hij benadrukte de stuwende kracht van de decarboniseringsagenda, de noodzaak van een level playing field tussen de technologieën evenals de toenemende rol van de verbruikers en de nieuwe technologieën in de marktwerking. Hij ging ook in op de mechanismen om de bevoorradingszekerheid te waarborgen en pleitte voor meer samenwerking tussen de transmissienetbeheerders om de benutting van de grensoverschrijdende transmissiecapaciteiten te optimaliseren.
Het debat over de laadpalen werd geanimeerd door enkele tenoren uit deze sector die in volle ontwikkeling is: Hugues Dhayer (Powerdale), Michel Davidts (Eneco) en Luc Lebon (Blue Corner). Zij becommentarieerden verschillende segmenten van de zich ontwikkelende markt en wezen op de flexibiliteit die elektrische voertuigen op termijn aan het elektriciteitssysteem kunnen toevoegen. Wij onthouden van dit debat de oproep om de markt zijn vrije loop te laten gaan en overmatige overheidsinterventie te vermijden. Om een mooie Vlaamse uitdrukking te gebruiken: “de operatoren hebben er ‘goesting’ in”.
Het "data management"-debat werd gevoerd door een panel van vooraanstaande vertegenwoordigers: Christophe Degrez van Eneco, Griet Heyvaert van Engie-Electrabel, Frank Schoonacker van EDF Luminus, Frank Vanbrabant van Infrax, Walter Van den Bossche van Eandis en Stephan Windels van Eoly.
Zij zetten allemaal het gegevensbeheer centraal in hun activiteiten of hun businessmodel. De klanten zijn de eerste eigenaars van hun gegevens. De wettelijke obstakels voor een optimaal gebruik van de gegevens moeten worden weggewerkt. De netbeheerders willen de gegevens gebruiken om hun net te beheren en de investeringsnoden te verminderen. Zij hebben geen ambitie om diensten achter de meter te ontwikkelen. De snelheid waarmee de veranderingen plaatsvinden is een van de grootste uitdagingen. De gegevens zijn een middel voor de commerciële spelers om op basis van feiten te handelen en nieuwe ‘Home Linked’-diensten te ontwikkelen. Het doel is om de klant te ontlasten van alle zorgen door voor hem de rol van energieregisseur te spelen.