Wie in het verleden zonnepanelen plaatste (<10kW) had recht op een terugdraaiende teller gedurende 15 jaar en kreeg groenestroomcertificaten als ondersteuning. Deze situatie wijzigt voor nieuwe installaties vanaf 1 januari 2021 in het Vlaams gewest. Met de nieuwe aanpak evolueert de plaatsing van eigen kleine productie-installaties naar een volwassen systeem beter in lijn met de energietransitie. Voortaan is de rentabiliteit gesteund op een eenmalig investeringssteun en op actieve deelname van de prosumenten in de marktwerking.
Eenmalig investeringssteun
Wie nieuwe zonnepanelen plaatst op zijn woning, appartement of appartementsgebouw heeft, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden, recht op een éénmalige premie bij de installatie van de zonnepanelen. De premie moet uiterlijk 3 maand na de installatie van de PV-panelen aangevraagd worden. Meer info over wie recht heeft op de premie is terug te vinden op de website van de Vlaamse overheid. De premie zelf wordt aangevraagd via de website van Fluvius.
Tip: bekijk de voorwaarden vóór de premie voor u zonnepanelen installeert!
Actieve deelname van de prosumenten in de marktwerking
Eenmaal de nieuwe zonnepanelen zijn geplaatst en de productie is gestart heeft u er, als klant, voordeel bij om uw verbruik zo veel mogelijk af te stemmen op de eigen productie.
De stroom die u gebruikt wordt geleverd door uw elektriciteitsleverancier. Met uw zonnepanelen zal u op een aantal momenten ook zelf stroom op het net plaatsen. Voor nieuw geplaatste zonnepanelen vanaf 2021 kunt u een contract afsluiten met uw energieleverancier of een andere leverancier om de te veel geproduceerde stroom terug aan hen te verkopen.
Een overzicht van de beschikbare contracten kan u vinden via de V-test van de VREG of op de website van uw energieleverancier.
Marc Van den Bosch, general manager FEBEG: “Met deze omvorming zullen klanten een nog belangrijker rol spelen in de energietransitie. Voor nieuw geplaatste PV-panelen zullen zij hun stroom kunnen verkopen aan hun leverancier. Dit geldt ook voor klanten die na 15 jaar niet meer verder kunnen genieten van een terugdraaiende teller. Later dit jaar zullen de eerste contracten met dynamische tarieven voorgesteld worden door de leveranciers. Dit wordt nu mogelijk dankzij de snelle ontplooiing van de digitale meter. In deze nieuwe context is prijs van de afname lang niet meer het enige vergelijkingscriterium. Klanten maken ook hun keuze op basis van het soort producten, bijkomende diensten, de reputatie of specifieke positionering van de leverancier, mogelijke promoties of acties, enz. Het is aan de klant te bepalen welk dienstenpakket hij kiest. Hij kan gebruik maken van verschillende officiële instrumenten als hij zijn product wil vergelijken, bv. de prijsvergelijkers van de regionale regulatoren, maar ook de CREG-scan. De klant blijft vrij om eenvoudig, snel en kosteloos van contract of leverancier te veranderen.”