
Tweede
De prijs van de zuivere energiecomponent op de Belgische residientiële energiefactuur is gemiddeld de tweede goedkoopste energie van de 5 buurlanden (BE, DE, NL, FR, UK) als je het bekijkt over de laatste 9 geobserveerde semesters.
Deze vaststelling is gebaseerd op een analyse door de CREG van zowel semesteriële als maandelijkse prijsobservatoria in de buurlanden. Het gaat in tegen het algemeen aanvaarde idee dat de energiekosten in België veel hoger liggen dan in de buurlanden.
Concentreren we ons nu op de vergelijking van 'all in'-rekeningen voor december 2024 : België doet het niet slecht in deze vergelijking en de meeste prijsverschillen tussen landen zien we terug in de gereguleerde componenten van de factuur, waarover de leveranciers dus geen controle hebben. Het gaat om netwerkkosten, belastingen en heffingen en btw die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de verschillen in eindfactuurprijzen tussen landen.


Samengevat: de gas- en elektriciteitsfactuur van Belgische gezinnen is relatief competitief in vergelijking met de buurlanden. Internationale energiemarkten functioneren goed omdat de prijzen van de zuivere energiecomponent relatief goed overeenkomen tussen de waargenomen landen. Het is vooral in het gereguleerde deel van de factuur, dat gecontroleerd wordt door overheidsinstanties (regeringen, regulatoren), dat de verschillen groter worden.
Als we de situatie in België in meer detail bekijken, zien we, zoals aangetoond in een vorig artikel over dit onderwerp, dat de inwoners van Brussel (in het bijzonder) en Wallonië meer betalen voor hun elektriciteit (+12% en +8,7%) en gas (+5,5% en +2,9%) dan de Vlamingen. Vlaamse klanten profiteren van de gecombineerde effecten van een grotere markt, meer geavanceerde digitalisering, een veel grotere diversiteit van het aanbod in termen van het aantal leveranciers en producten dan in de andere twee gewesten, en een regelgevend kader dat minder beperkend en dus minder duur is voor leveranciers.