Artikel
1 december 2017

Op 8 november jl. lanceerde de Europese Commissie ter gelegenheid van COP 23 haar ontwerp van Clean Mobility Package. Nieuwe doelstellingen om de gemiddelde CO2-uitstoot van personen-’ en bestelwagens tegen 2025-2030 te verminderen, zijn het meest zichtbare aspect van deze voorstellen (zie illustratie hierboven – copyright Europese Commissie).

Naast deze nieuwe CO2-emissienormen worden ook andere maatregelen voorgesteld die minder aandacht krijgen in de media: bevorderen van schone mobiliteit in de aanbestedingsprocedures, het stimuleren van Europese en nationale ontwikkelingen inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, het bevorderen van het gebruik van gecombineerd vervoer (bijv. binnenschepen en vrachtwagens), het aanmoedigen van het vervangen van individueel langeafstandsvervoer over de weg door collectieve busreizen, ondersteuning van O&O en de productie van batterijen in Europa.

Marc Van den Bosch, general manager FEBEG : “De transportsector, die een grote producent van broeikasgassen is, moet net als andere sectoren een bijdrage leveren aan het koolstofvrij maken van de Europese en Belgische economie. Op dit moment zien we de positieve kant van de voorstellen en stellen we vast dat een impuls gegeven wordt om de overstap naar brandstoffen met lagere CO2-uitstoot (elektriciteit, CNG-LNG, waterstof ‘power to gas’ …) en alternatieve vormen van mobiliteit mogelijk te maken. Onze elektriciteits- en gassector neemt zijn verantwoordelijkheid op en grijpt deze kansen aan. FEBEG volgt deze evoluties op de voet.”

Lees meer over dit thema: