Tegen het jaar 2030 moeten 40 miljoen elektrische voertuigen (EV's met batterij en hybride herlaadbare EV's) de weg opgestuurd worden opdat Europa zijn klimaatdoelstellingen kan realiseren.
Om deze doelstelling te ondersteunen en te benadrukken publiceerde Eurelectric (waarbij FEBEG aangesloten is) onlangs twee fiches over elektrische mobiliteit in Europa.
- De eerste fiche behandelt de openbare infrastructuur aan laadpunten op ons continent. We leren hier meer bepaald dat heel wat landen nu al minstens 1 laadpunt per 10 elektrische voertuigen tellen, maar ook dat 93% van de Europese bevolking reeds de mogelijkheid heeft om te kiezen voor 100% hernieuwbare energie om dit wagentype te herladen.
- De tweede fiche rekent af met gangbare opvattingen die blijven circuleren met betrekking tot elektrische voertuigen en die hun grootschalige doorbraak kunnen belemmeren. Een voorbeeld? Er was de laatste tijd in de pers heel wat te doen over de ecologische kwaliteit van de elektrische voertuigen. Feit is dat de elektriciteit die in 2018 in Europa werd gegenereerd, een gemiddelde koolstofintensiteit van 296 g CO2/kWh had, en dat dit cijfer nog altijd daalt. Een elektrisch voertuig, bevoorraad met de gemiddelde elektriciteitsmix van de EU, stoot vandaag 60 g CO2/km uit. Dat is minder dan gelijk welk voertuig op fossiele brandstof.
Lees meer over dit thema: