Artikel

Vlaamse Ondernemers lanceren online festivalgame die jongeren moet overtuigen om voor STEM te kiezen

17/01/2024

Een nieuw online game met doe-opdrachten rond de organisatie van een virtueel muziekfestival moet jongeren enthousiast maken om te kiezen voor STEM-studierichtingen. De STEMfestival-game werd gelanceerd op woensdag 17 januari met leerlingen uit heel Vlaanderen in het Antwerpse Sportpaleis tijdens StressFactor Live. De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 21 sector- en werkgeversorganisaties waarvan FEBEG, willen zo op een innovatieve manier STEM binnenbrengen in de leefwereld van jongeren.

Zo'n 300 leerlingen en leraren van 23 verschillende scholen uit heel Vlaanderen komen samen in het Antwerpse Sportpaleis. De leerlingen spelen er in primeur de nieuwe game op verschillende devices (tablet, VR-bril, groot scherm), om zo hun eigen virtuele muziekfestival te organiseren. Ze krijgen ook workshops en begeleiding over hoe zelf een muziekfestival te organiseren op hun eigen school. Ze maken kennis met de backstagekant van het Sportpaleis. Al sinds 2003 worden onder de noemer StressFactor Live muziekfestivals georganiseerd op middelbare scholen.

De STEMfestival-game van de Vlaamse Ondernemers sluit aan bij de organisatie van een muziekfestival. Om van een muziekfestival een succes te maken, heb je verschillende STEM-vaardigheden nodig. Met een zelfgekozen avatar legt de speler een parcours af in een digitale wereld waarbij opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht. Al doende komt de speler informatie aan de weet over het nut van STEM in het opzetten van een muziekfestival.

Jo Brouns, Vlaams minister van Werk en Economie: “De enige grondstof die we in Vlaanderen hebben, is onze hersenen. We willen jongeren écht overtuigen om voor een STEM-richting te kiezen. Dat is belangrijk om de technologieën van de toekomst te ontwikkelen en in concrete toepassingen om te zetten. Deze nieuwe online game is dan ook een mooi voorbeeld van hoe we deze doelstelling in de praktijk kunnen brengen. Ik nodig jongeren uit om hiermee aan de slag te gaan!”

Marc Van den Bosch, general manager FEBEG: "Vlaamse jongeren omarmen STEM nog te weinig. Slechts 20% van de hoger onderwijs gediplomeerd komen uit een STEM-studierichting. De arbeidsmarkt schreeuwt om STEM-professionals. Veel bedrijven worstelen met het vinden van technisch geschoold talent. Onze energie-industrie en bedrijven hebben technische profielen nodig om de energietransitie te begeleiden."

De Vlaamse Ondernemers promoten de game op verschillende kanalen bij jongeren, waaronder de sociale media zoals TikTok en Facebook. Er komt in het voorjaar ook een tour langs de 23 verschillende scholen om dit STEM- avontuur verder te zetten. 

Speel de game hier!

=> De Vlaamse Ondernemers is een samenwerkingsverband tussen 21 sector- en werkgeversorganisaties: Agoria Vlaanderen, Voka, Cimabel, Comeos, Denuo, Energia, essenscia vlaanderen, FBAA, Febeg, Febetra, Febiac, Federgon, Fedustria, Fevia Vlaanderen, inDUfed, Staalindustrie Verbond, Traxio, Embuild Vlaanderen, Vlaamse Havenvereniging, Werkgeversfederatie voor de Internationale Handel, het Vervoer en de Logistiek.