Consumentenbescherming

De Belgische gas- en elektriciteitsconsument is bij de best beschermde in Europa

De consument is het middelpunt van de zorg en de activiteiten van de FEBEG leden die actief zijn in de levering van gas en elektriciteit.

De consument is het middelpunt van de zorg en de activiteiten van de FEBEG leden die actief zijn in de levering van gas en elektriciteit. FEBEG staat in permanente dialoog met de verschillende betrokken autoriteiten teneinde een hoog beschermingsniveau van de consumenten te bevorderen. De Belgische gas- en elektriciteitsconsument bevindt zich aldus onder de best beschermde van Europa.

“ Met het vijfde consumentenakkoord wordt er een nieuwe reeks beschermingsmaatregelen toegevoegd aan de voorgaande akkoorden. Dergelijke gedragscode betekent juridisch: ‘verbintenissen die een onderneming aangaat, bovenop de wet, ten aanzien van de consumenten.”

Kris Peeters, Minister van Werk, Economie en Consumenten (bron Belga)
#F5D3D5
Donker

Consumentenakkoord

Alle Belgische consumenten worden beschermd door de algemene wetten op de consumenten-bescherming. Bovendien onderschrijven de leveranciers van FEBEG op vrijwillige basis het consumentenakkoord  (Akkoord – De consument in de vrije gas- en elektriciteitsmarkt).

Op 28 juni 2017, ondertekenden de FEBEG leveranciers op het Ministerie van Economie de vierde versie van dit akkoord sedert de vrijmaking van de energiemarkt. Aanvankelijk regelde het akkoord operationele problemen gebonden aan de vrijmaking van de markten zoals verhuis en leveranciers-wissel.
Vervolgens is het akkoord geëvolueerd door bijkomende engagementen van de leveranciers op te nemen, zoals o.a. de jaarlijkse communicatie van het goedkoopste tarief.

#A2D3F3
Donker

“ Wij hebben een consumentenakkoord gewild dat anticipeert op de uitdagingen van de energietransitie en dat aan de Belgische energieverbruikers een niveau van transparantie en bescherming biedt dat ongeëvenaard is in Europa. Dankzij dit vrijwillig engagement van de leveranciers zal de consument nog beter uitgerust zijn om zelf zijn keuze te maken uit het aanbod, in functie van zijn verbruik en zijn voorkeuren. ”

Marc Van den Bosch, Directeur-generaal van FEBEG
#F5D3D5
Donker

Rechtstreekse verkoop

Sommige leveranciers gebruiken het kanaal van deur-aan-deur verkoop. In 2017 heeft minister van Economie Kris Peeters een gedragscode opgesteld voor de deur-aan-deur verkopers.

Deze code werd opgesteld in samenwerking met de sectorale vereniging Belgian Direct Sales Organisation (BDSO). Er wordt beoogd om alle vormen van direct sale te reglementeren, waaronder ook de deur-aan-deur verkoop.

De zelfregulering van de sector van de partners van de diensten verkoop deur-aan-deur is uitstekend nieuws. De energieleveranciers die binnen FEBEG verenigd zijn, onderschrijven deze gedragscode, voor zoverre deze toelaat om de kwaliteit van hun verkoopprocedure van deur-aan-deur verkoop te erkennen en de verbeteren.

Donker

Federale ombudsdienst voor energie

De leveranciers van gas en elektriciteit doen er alles aan om hun klanten tevreden te stellen. Het gaat hier niet enkel om hun beroepseer maar ook om een noodzaak binnen een sterk concurrentiële en dynamische markt.

In enkele zeldzame gevallen (in verhouding tot het aantal behandelde klanten: meer dan 8 miljoen leveringspunten van gas en elektriciteit), duiken er geschillen op tussen de klant en zijn leverancier.

Indien de klant, na te hebben geprobeerd om het geschil te regelen met zijn leverancier, zich nog steeds benadeeld voelt, heeft hij de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Ombudsdienst voor Energie.

Deze autonome federale dienst is bevoegd voor de verdeling van de vragen en klachten betreffende de werking van de markt van elektriciteit en aardgas en voor de behandeling van elk geschil tussen een eindklant en zijn leverancier. De ombudsman van Energie publiceert jaarlijks een activiteitsverslag.

#A2D3F3
Donker

Rol van de regulatoren

De regulatoren van de gas- en elektriciteitsmarkten houden een oogje in het zeil, de CREG op federaal vlak, evenals de VREG, CWaPE en BRUGEL op regionaal vlak. CREG que régionale VREG, CWaPE, BRUGEL.

Zij waken over het respecteren van de transparantie en de concurrentie op de markten van elektriciteit en aardgas en houden steeds rekening met de fundamentele belangen van de verbruikers.

#DFDFDF
Donker

Nieuws

Goede marktwerking basis voor competitieve energieprijzen

17/10/2017 | Artikel

Voor FEBEG is het vangnetmechanisme wel degelijk marktverstorend en is de positieve evolutie van de energieprijzen te danken aan de sterke concurrentie en aan dalende groothandelsprijzen tijdens de laatste jaren. Het vangnetmechanisme wordt dan ook best gestopt.